e-business company

management - advies - beheer - support

e-business

e-business company is gespecialiseerd in “e-business” en past dit specialisme toe in haar gehele dienstenpakket. E-business is volgens ons één van de belangrijkste succes factoren om als moderne handelsonderneming renderend en competitief te kunnen zijn. Dit geldt voor alle soorten handelsondernemingen zoals groothandels, leveranciers en detaillisten (incl. e-commerce) maar ook voor o.a. logistieke dienstverleners. E-business (elektronisch zakendoen) is het toepassen van informatie- en communicatietechnologie (ICT) ter ondersteuning van alle bedrijfsactiviteiten binnen en buiten het bedrijf. Elektronische handel richt zich op het gebruik van ICT om informatie te delen met de buitenwereld, relaties, wederverkopers, platformen en consumenten. Het gaat dus niet alleen om sturen, maar ook om het ontvangen van informatie vanuit de keten. We leven in een tijd waar de consumenten, door de komst van Internet en technologie, aan het stuurwiel staan en met name het internet kanaal gebruiken als oriëntatie kanaal en in toenemende mate als aankoopkanaal. E-commerce is overigens iets anders dan e-business, e-commerce is een verkoopkanaal net als de fysieke winkel. Voor beide kanalen heb je e-business nodig om succesvol te zijn, zeker als deze kanalen door elkaar gaan lopen.  Zonder optimale e-business zal een renderende (internet) winkel steeds lastiger worden.


Voorbeelden van e-bussiness:

  • Het kunnen distribueren / ontsluiten van actuele, kwalitatief hoogwaardige en complete productinformatie (digitaal), die voldoet aan de behoeften en wensen van uw klanten (zowel detaillisten als consumenten). 
  • De voorraden en productie kunnen beter worden afgestemd doordat de actuele vraag en afzet uit / in de markt bekend is.
  • Voorraden hoeven niet meer fysiek aanwezig te zijn, er kan gebruikt worden van voorraden bij handelspartners (dropshipping, crossdocking) en voorraden kunnen gedeeld worden met collega bedrijven.
  • Door e-business kan de distributieketen steeds fijnmaziger worden en nemen de voorraad kosten af.
  • Ketelpartners kunnen door e-business informatie delen waardoor elke stap in het logistieke en financiële proces bekend is.

e-business loont

Voor veel bedrijven blijkt het nog steeds “nieuw” dat ICT ook ingezet moet worden voor activiteiten die buiten de muren van het bedrijf. Dit was voorheen ook anders, ICT was hoofdzakelijk bedoeld interne bedrijfsprocessen. In een tijd waarbij consumenten aan het stuurwiel staan, is het snel kunnen inspelen op de behoefte van de consument essentieel. Dit kan alleen bereikt worden als de keten informatie uitwisselt (elektronisch zakendoen).

Bedrijven die e-business serieus nemen zullen vele voordelen hebben, zoals:

  • Meer omzet
  • Minder voorraad kosten
  • Minder restvoorraad
  • Geoptimaliseerd assortiment
  • Makkelijk nieuwe markten te betreden
  • Hoog service niveau

Daarbij zorgt e-business voor bedrijfsoverstijgende effecten. E-business brengt zoals aangegeven innovatie, transparantie en kostenefficiency in branches. Branches kunnen door digitale samenwerking (e-business) op brancheniveau het competitieve vermogen van individuele ondernemers sterk bevorderen. Voorbeelden hiervan zijn de tweewielerbranche en de kampeerbranche waarbij branchevertegenwoordigers de handen ineen hebben geslagen om e-business op brancheniveau mogelijk te maken. Hierdoor kunnen detaillisten, zonder “alles zelf te doen” beter en met minder investeringen inspelen op de nieuwe behoeften van de consument door bijvoorbeeld actief te worden op internet of met longtail concepten te gaan werken.